vhgGaat u in zee met een VHG-hovenier, dan kunt u rekenen op:

vakkundige aanleg of renovatie van uw tuin
deskundig advies
planmatig onderhoud

Dit wordt allemaal vastgelegd in een heldere, gedetailleerde offerte. U ontvangt deze samen met een exemplaar van de Algemene Consumentenvoorwaarden van Branchevereniging VHG.
En als er dan toch iets misgaat? Omdat u zaken doet met een VHG-hovenier, heeft u – wanneer uw klacht terecht is – op basis van deze voorwaarden de garantie dat fouten en schade worden hersteld.

Algemene Consumentenvoorwaarden
Uw VHG-hovenier overhandigt u bij de offerte altijd een exemplaar van de Algemene Consumentenvoorwaarden die hij hanteert. Deze zijn goedgekeurd door de Consumentenbond en gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel. In de voorwaarden staat wat u van de hovenier kunt verwachten, maar ook waar u zelf op moet letten.

Heeft u vragen over de Algemene Consumentenvoorwaarden? Neem dan contact op met uw hovenier.

VHG Garantiecertificaat

De VHG-hovenier is een professionele ondernemer in het groen. Hij staat volledig achter zijn geleverde goederen en diensten. Als bewijs daarvan ontvangt u het VHG Garantiecertificaat.

Professionaliteit gegarandeerd

Zoekt u een goede hovenier, maar ziet u door de bomen het bos niet meer? Via de zoekmachine op deze site vindt u voor elke opdracht de juiste vakman in uw regio. De lidmaatschapsvoorwaarden garanderen de professionaliteit van de hovenier. U kunt er bijvoorbeeld zeker van zijn dat het bedrijf:

goed verzekerd is tegen bedrijfsaansprakelijkheid
is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel
de Cao voor het Hoveniersbedrijf in Nederland correct toepast
de Algemene Consumentenvoorwaarden van VHG toepast

U heeft een klacht
Als u – om wat voor reden dan ook – niet tevreden bent over de producten of diensten van de VHG-hovenier, volgt u dan deze procedure:

1. Meld uw klacht schriftelijk bij de hovenier. Doe dit zo snel mogelijk nadat u deze heeft
geconstateerd. Omschrijf uw klacht zo helder en volledig mogelijk.
2. De hovenier heeft 4 weken de tijd om te reageren. Zo nodig laat hij een onafhankelijke
derde de zaak onderzoeken.
3. Is uw klacht niet in onderling overleg op te lossen, dan kunt u de zaak voorleggen aan
de Geschillencommissie Groen. U moet dit doen binnen 3 maanden nadat het geschil is ontstaan.
Uw klacht digitaal indienen bij de Geschillencommissie.
4. De Geschillencommissie Groen is onafhankelijk en onpartijdig. Deze commissie
ontvangt graag alle informatie van u. Ook van de hovenier wordt informatie gevraagd.
Zo nodig schakelt De Geschillencommissie een deskundige in.
5. Als De Geschillencommissie over alle benodigde informatie beschikt, houdt zij een
zitting. Daarna doet de commissie uitspraak.
6 De uitspraak van De Geschillencommissie kan inhouden dat de hovenier
herstelwerkzaamheden moet uitvoeren. Of dat u een schadevergoeding krijgt
toegekend.
7. De uitspraak van De Geschillencommissie is voor beide partijen bindend.
8. Als de hovenier het niet eens is met de uitspraak, kan hij de zaak binnen 2 maanden na
de beslissing van De Geschillencommissie voorleggen aan de rechter ter toetsing.
9. Laat de hovenier de zaak niet door de rechter toetsen, of stelt de rechter hem niet in het
gelijk, dan moet de VHG-hovenier de uitspraak nakomen. Stichting Garantiefonds Groen
staat hiervoor borg. Dit heet ook wel de ‘nakomingsgarantie’.

Nakomingsgarantie
VHG-leden zijn aangesloten bij Stichting Garantiefonds Groen. Dit fonds staat tot € 10.000,– borg voor de nakoming van de uitspraken van de Geschillencommissie Groen door leden van Branchevereniging VHG.
Er zijn bepaalde situaties waarin de Stichting Garantiefonds Groen geen nakomingsgarantie verschaft. Bijvoorbeeld wanneer het VHG-lid failliet is verklaard voordat de Geschillencommissie Groen het geschil in behandeling heeft genomen. U leest hier meer over in de Algemene Consumentenvoorwaarden (artikel 20.2).